Saturday 22 July 2023

MENJADI LEBIH BAIK

 Bagaimana untuk menjadi insan yang lebih baik

By Adib Mu'az


  1. Berfikir sebelum berkata-kata


Kata-kata sentiasa menjadi perkara yang amat penting dalam setiap perkara. Kadangkala, kata-kata itu boleh menjadi semanis madu, namun kadangkala boleh menjadi sepahit hempedu. Sentiasa mengambil beberapa detik apa yang ingin dilontarkan sebelum berkata-kata


  1.  Sentiasa bersyukur



Sentiasa bersyukur atas segala perkara yang dikurniaan tuhan tidak kira baik atau buruk. Setiap nikmat yang diperolehi haruslah disyukuri dengan rasa penuh tawaduk. Rasa syukur juga mampu meningkatkan keinginan kita untuk membantu orang yang sedang berada dalam kesusahan.


  1. Menjaga fizikal dan mental diri


Sentiasa melakukan senaman, amalkan pemakanan yang seimbang. Sentiasa menjaga kesihatan mental diri daripada tekanan dan stress.


  1. Sentiasa memaafkan


Manusia itu sifatnya sering melakukan kesilapan. Ada kalanya, orang lain akan melakukan kesilapan dan ada masanya diri kita sendiri yang melakukannya. Sentiasa memaafkan orang lain dan diri sendiri. Yang paling penting, jangan pernah berdendam dengan orang melakukan kejahatan ke atas kita.


2 comments:

NEW POST ! FRESH FROM OUR BRAIN !

TENTANG KAMI

THIS IS OUR STORIES By Us. Hi dari kiri, Nisa, Adib, Shahira, Wani dan yang bawah tu NIna. BAtch kami ada 6 orang, lagi sorang Hazwin. KIteo...